Schoolfeest en entree Vietnam - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu Schoolfeest en entree Vietnam - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu

Schoolfeest en entree Vietnam

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Desiree

16 November 2016 | Vietnam, Hội An

Ha trouwe volgers,

Bij de vorige blog waren we geëindigd in Kampot. Hier hadden we echter nog een dag te besteden, en aangezien het scooter rijden van de dag daarvoor zo goed beviel hielden we deze nog even in ons bezit. Ditmaal gingen we met z’n 2e op pad waarbij we eerst op eigen houtje een paar grotten in slopen (waar ik ook een slang mocht spotten). Vervolgens aten we in het plaatsje Kep (wat krab betekend) verse krab welke zo de zee uit was geplukt. Deze krabben werden vervolgens levend doorgeknipt (dat was sneu) en voor onze neus bereid. Het consumeren van deze krab was echter wel een uitdaging maar het sausje was in ieder geval echt heerlijk! Tijdens onze terugtocht door onder andere de prachtige rijstvelden nog een meer bezocht. Onze laatste avond in Kampot, en tevens Cambodja, had een fantastische afsluiting. Samen met vier andere backpackers volgden we ’s avonds het geluid van live muziek en belandden op een schoolfeest van een verpleegkunde school! Vol enthousiasme werden we onthaald, kregen degelijk een flesje water in onze handen gedrukt en werden ons Cambodjaanse dansjes aangeleerd op Cambodjaanse muziek, een hilarische en fantastische ervaring!

De volgende dag crosten we met de bus naar Ho Chi Minh City, een grote stad in zuid Vietnam. Aangezien de andere helft van het reisgezelschap niet helemaal fit was is er in deze moderne stad niet heel veel ondernomen. Wel is er een beetje door de stad gewandeld en hebben we samen nog het oorlogsmuseum bezocht wat enigszins tegenviel door het missen van duidelijke (objectieve) informatie, alhoewel de foto’s hier wel erg indrukwekkend waren.

Na een paar dagen werd de reis voortgezet naar Da Lat, een plaatje noordelijk van Ho Chi Minh City waar we met een negen uur durende busrit heen gingen. Aangezien we door een prachtige omgeving reden en we op chille slaapstoelen lagen was dit goed te doen. In het hostel werden we hartverwarmend ontvangen (Willem Alexander had het mooi gevonden) met een knuffel en vervolgens schoven we samen met alle reizigers van het hostel om 18:00 aan een lange tafel. Dit gebeurde lekker burgerlijk elke avond en was een leuke manier om andere mensen te ontmoeten, en niet geheel onbelangrijk het eten was ook erg lekker. Sinds we nu groot fan zijn van scooters hebben we hier ook twee dagen deze pracht apparaten gehuurd. Op de eerste dag reden we via een prachtige weg naar beneden (Da Lat ligt om 1500m) om een waterval te bezoeken. Via een leuk klimpadje kon je deze waterval vanaf verschillende verdiepingen observeren. Vervolgens bezochten we ook een zijde fabriek waar te zien was hoe ze dit verkrijgen van de cocons van zijde rupsen. Onwijs interessant om te zien en aangezien de rupsen na het proces niet worden weggegooid maar geconsumeerd mochten we daar ook een hapje van proeven. Die dag ook nog een gek Eftelingachtig huis bezocht en een liefdesvallei, nounou dat was erg romantisch. De volgende dag hield mijn scooter er na een bezoek aan een machtig mooie grote supermarkt al snel mee op omdat zo’n ding zonder benzine toch echt niet wil rijden. Gelukkig schoot een heldhaftige Vietnamees te hulp en nadat we nog voorzichtig zijn lunch uitnodiging afsloegen kregen we zijn net gekochte lunch in ons handen geduwd. Wat later kwam zijn broer mijn tank bijvullen en wilden daar allebei niks voor hebben, wat een lieve mensen! Na dit avontuur bezochten we de koffie plantage van Weasel Coffee. Hierbij worden vers geplukte koffiebonen aan wezels gevoerd die deze pellen en opeten en vervolgens weer in zijn geheel uitpoepen. Hier wordt na een schoonmaak en droog proces de koffie van gemaakt. Echt een interessant verhaal en de koffie smaakte heerlijk! Verder hebben we die dag nog via een rodelbaan een waterval bekeken en getoerd naar en rond een mooi rustig meer.

Gisteren ochtend hebben we het vliegtuig genomen vanaf Da Lat richting Hoi An, een sfeervol stadje waarvan het oude centrum op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Hier zijn we weer terug in de echte vakantie sfeer met slenteren door een stadje en een beetje chillen aan het zwembad. In de avond is het stadje prachtig verlicht met lampionnen en kunnen mensen ook drijvende lampionnen met kaarsjes de rivier op laten. (Hopelijk belandden deze niet als milieuvervuiling in de prachtige oceaan).

Om toch nog een educatieve boodschap mee te geven is het misschien wel interessant om te vermelden dat de Vietnamese taal welke we nu mogen aanhoren een klanktaal is met wel 6 verschillende klanken. Zo heeft het woord “ma” de volgende betekenissen, afhankelijk van op welke toonhoogte je het uitspreekt: geest, maar, wang, graf, paard en jonge rijstplant. Als iemand nog overweegt ooit Vietnamees te leren spreken, succes!

Aangezien het nu bijna tijd is voor een kookklasje van lokale gerechten komt dit verhaal weer ten einde.

Groetjes uit Hoi An!

• 16 November 2016 - 19:43

Sjoerd De Vrieze:

Mooi verteld, Rebecca! Veel plezier samen!
    Groeten, Sjoerd

• 16 November 2016 - 20:58

Charl De Pauw:

Lekkere rondreis zo meiden, de reis van jullie leven. Hoop voor jullie dat de rest ook zo leuk is.

• 21 November 2016 - 20:01

Anne:

Prachtige verhalen en foto s !
    Heel leuk om te lezen, ga er vooral mee door!
    Een mooie tijd verder , geniet ervan.

• 23 November 2016 - 10:22

Opa En Oma Blokland:

Beste Rebecca en Desiree,

Desiree van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Verder een goede reis.

Opa en oma en ome Kees Blokland

• 07 December 2016 - 11:57

Wim Rietveld:

mooie reizen Dames....veel genieten en doe voorzichtig.

Groetjes,
    Wim Rietveld.