Nepal is top! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu Nepal is top! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu

Nepal is top!

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Desiree

12 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Ha Hollanders,

Hier op de valreep nog een verslag vanuit Kathmandu. Na vier maanden en 12 boeken verder is het morgen tijd om weer richting Nederland te gaan. Maar toch wil ik jullie eerst nog vertellen over de afgelopen drie weken in het prachtige Nepal, waar de was overal te drogen wordt gehangen, het tijdsverschil met Nederland vier uur en drie kwartier is en het verschil in temperatuur overdag en 's nachts een verschil is van dag en nacht...

Het Nepalese avontuur begon in de hoofdstad Kathmandu, waar ik onder andere bij een belangrijke Hindoe tempel getuige mocht zijn van een crematie. Alhoewel deze tempel bekend staat om de openbare crematies had ik toch niet verwacht van enkele meters erboven ervan te getuigen dat ze het lichaam vanaf de mond aansteken en wachten tot het hoofd in de brand staat voordat ze het afdekken. Niet het leukste aanblik, gelukkig was er nog wel meer te zien in de stad. De gevolgen van de aardbeving van een kleine twee jaar geleden waarbij bijna 9000 mensen overleden is echter nog wel duidelijk zichtbaar met puin langs sommige wegen en braakliggend land. Ondanks dit leidt men zover zichtbaar weer een normaal leven en zijn de Nepalezen super fijne behulpzame mensen.

Vanaf Kathmandu ging ik met lokale bussen waar je lekker met bagage en al wordt ingepropt naar Nagarkot, een bergdorpje met prachtige uitzichten op het Himalaya gebergte. Hier heb ik hele mooie zonsopkomsten mogen zien en ben ik ook samen met een Koreaanse naar een lokaal ‘festival’ geweest ter gelegenheid van het nieuwe boedhabeeld, erg leuk om daar als enige buitenstaanders bij te zijn.

Vanaf deze plaats een tussenstop gemaakt in Bhaktapur, een dorpje in de Kathmandu vallei met mooie religieuze gebouwen, alhoewel helaas veel hiervan is vernietigd door de aardbeving. Terwijl ik daar met al mijn spullen door het plaatsje liep op zoek naar mijn guest house kwam ik midden in een religieuze ceremonie terecht welke blijkbaar eens per jaar plaats vindt. Opeens stond ik met m’n neus bovenop drie mannen die op een geit zaten die niet heel gelukkig klonk. Vervolgens trekt een van hen de kop naar achteren terwijl een ander met een mes de nek begint door te zagen. Holimoli, die geit had een hoge bloeddruk. Aan traumatische ervaringen geen gebrek hier. Maar snel weer weggerend uit dit plaatsje naar Bandipur, een rustig bergdorpje waar wat werd rondgewandeld.

Vervolgens doorgereisd naar Pokhara, na Kathmandu de grootste stad van Nepal welke aan een groot meer ligt. Helaas moest ik hier een meerdaagse-trektocht inruilen voor meerdaags-ziek-op-bed-liggen, but what doesn’t kill you makes you stronger. Gelukkig de tijd hier nog wel positief afgesloten met een vaartochtje op het meer met medebackpackers en een diner aan het water.

Het leuke is dat in Nepal alles op de kaart heel dichtbij lijkt te liggen, maar dat de niet perfecte wegen kronkelend door de bergen nog best wat tijd in beslag nemen om te trotseren met een lokale bus. Zo duurde het een bescheiden acht uur om van Pokhara naar Lumbini te reizen. Dit is voor boeddhisten een hele belangrijke plek aangezien Boedha hier geboren schijnt te zijn. Alhoewel de specifieke geboorteplaats er niet zo indrukwekkend uitzag waren alle international kloosters welke in het park hier omheen zijn gebouwd zeker wel erg mooi om te zien.

De laatste echte stop van de rondreis door Nepal was in Sauraha, een plaatsje naast Chitwan Nationaal Park. Terwijl ik op zoek was naar mijn accomodatie werden de eerste krokodillen al gespot in de rivier. De dag erna ging ik samen met drie Duitse meiden en twee lokale gidsen te voet het park in om dieren te spotten, een super ervaring. Na 10 uur op pad te zijn geweest (boeiend maar vermoeiend) waren vele apen, vogels, herten, vijf neushoorns en een olifant gespot. Soms was het even onzeker of we erop af moesten gaan met onze camera’s of juist rennen voor ons leven, maar dat maakte het juist nog extra avontuurlijk. Een dag later ook nog als een Hollander door lokale dorpjes in de omgeving gefietst, het uiterste zuiden van Nepal is zo vlak als Nederland, hoe is het mogelijk?!

En nu ben ik weer terug in Kathmandu vanwaar ik morgen het vliegtuig naar het westen neem. Wat een geweldige reis is dit geweest waarbij niks moest en alles kon, het leven zich grotendeels buiten afspeelde en de totale vrijheid werd genoten. Maar toch is het ook leuk om weer even in Nederland te gaan kijken bij al die leuke mensen! En wie weet wat voor mooie avonturen er nog gaan komen in de toekomst...

Bedankt voor het lezen van de blog en de reacties daarop! Tot zeer binnenkort!

Liefs uit Kathmandu

  • 12 Februari 2017 - 14:05

    Michelle:

    Hoi Rebecca,

    Leuk, weer een schrijfsel van jouw hand.
    Geniet van je laatste dag in Kathmandu.
    Goede terugreis toegewenst!

    Dikke kus Michelle

    Ps. Die neushoorn en die krokodil zijn wel heel dichtbij!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Desiree

Actief sinds 19 Okt. 2016
Verslag gelezen: 1467
Totaal aantal bezoekers 10493

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2016 - 12 Januari 2017

Backpacken Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: