Goodbye Vietnam, Hello Laos - Reisverslag uit Muang Ngoy, Laos van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam, Hello Laos - Reisverslag uit Muang Ngoy, Laos van Desiree Bikker - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam, Hello Laos

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Desiree

05 December 2016 | Laos, Muang Ngoy

Hallo Dutchies,

Hier zijn we weer om jullie in te lichten over de Aziatische avonturen en tevens te bevestigen dat we het nog steeds overleven. Voordat we Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, verlieten hebben we hier nog een streetfood tour bijgewoond. Hierbij gingen we met een gids en mede reizigers langs zeven straattentjes waar we verschillende lokale gerechten voorgeschoteld kregen, erg leuk en vooral erg lekker!

Vervolgens volgden we weer ons tropische hart en gingen we naar het eiland Cat Ba, vanwaar we een tweedaagse boottocht meemaakten inclusief overnachting op de boot. De tocht ging door Halong Bay, volgens ons en vele anderen een hoogtepunt van Vietnam. Dit gebied wordt gekenmerkt door de hoge steile rotsen in zee, waar we door heen voeren op een leuk 2-deks bootje met vijf andere backpackers. Ook was er de mogelijkheid om te zwemmen en te kajakken, wat vooral erg gaaf was wanneer we door grotten in afgesloten baaien kwamen waar verder niemand was. ´s Nachts werd de heldere sterrenhemel bewonderd en kon ik het niet laten om ook op het dek te blijven slapen, wat niet geheel warm was maar met die sterrenhemel en de contouren van de bergen was de ervaring het helemaal waard. Terug op Cat Ba hebben we ook nog ondervonden dat op een tandem een berg opcrossen toch wel enigszins “boeiend maar vermoeiend” is, en dat deze actie opzich zelf toch ook de enige bekijks trok.

Toen werd het tijd om naar het hoge noorden te trekken. Via Hanoi, waar we nog snel langs gingen bij onze twee favoriete eettentjes van de food tour, gingen we naar Sapa. Voor iedereen die denkt dat wij hier alleen maar de zomer aan het vieren zijn, dat is ab-so-luut niet waar! Dit plaatsje ligt heel hoog en toen wij er waren ook half in de wolken waardoor we zo’n beetje wegvroren. Gelukkig zijn wij zeker geen slonzige types die dagen en nachten achter elkaar dezelfde kleding aanhadden… Toch mocht dit alles de pret niet drukken en hebben we samen met een Frans meisje een tweedaagse trektocht gedaan met twee lokale meiden van 19 als gidsen. De wandeltocht ging langs prachtige rijstveldterrassen en door lokale dorpen waar mensen nog vrij primitief leven. We overnachtten bij een familie thuis, wat toch wel een unieke en bijzondere ervaring was in meerdere opzichten.. Ons vermoeden werd wel bevestigd dat het er hier heel anders aan toe gaat dan in Nederland en dat zeker voor kinderen het ook wel pittig lijkt, zeker wanneer het ook zo koud is. Gelukkig konden wij aan het eind van de tweede dag wel ergens bij een haardvuur neerstrijken nadat we met scooters (3 personen per scooter) terug gingen naar Sapa. Die avond namen we al een bus richting Laos.

Deze busreis naar een plaatsje in het noordoosten van Laos mocht 17 uur duren terwijl het nog geen 400 kilometers was, dat was op en top genieten. Gelukkig hebben we het wel allemaal kunnen doorstaan, zelfs die gekke grens grappen, en zitten we nu dus in Laos! Het dorpje waar we nu zitten is niet echt toeristisch wat het wel interessant maakt om door het dorpje te lopen en de lokale bevolking te observeren die op hun dooie akkertje door het leven gaan.

Dit was het voor nu. We wensen jullie oprecht sterkte met het doorstaan van de Hollandse temperaturen, we weten nu wat jullie doormaken! (Gelukkig is het hier weer tegen de 30 graden, oeps.)

Liefs uit Muang Khua.

• 05 December 2016 - 11:12

Evelien:

Lieve Désirée en Rebecca,

Weer een leuk verslag. Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken. Het is echt een totaal andere wereld. In Nederland iets op je dooie akkertje doen is er meestal niet meer bij. Het leven is hier veel jachtiger. Ik denk dat de Laotianen zouden schrikken van het west Europese leven.
    Hier in Nederland is alles goed. Het is licht vriezend weer, maar wel met een zonnetje. Dus buiten ziet het er mooi uit.
    Geniet van jullie verblijf in Laos en we zien uit naar het volgende verslag.

Groetjes,

Evelien

• 06 December 2016 - 10:29

Sjoerd De Vrieze:

Hoi Rebecca!
    Wat een mooi verslag heb je gemaakt! Zoals jij het vertelt, kunnen wij ons aardig goed in jullie verplaatsen. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Die kou is wel apart trouwens voor jullie om nu weer tegen de 30 graden te zitten. Momenteel is het hier lekker licht vriezend weer, passend bij mijn achternaam...
    Heel veel plezier de komende tijd en Gods nabijheid gewenst.
    Groeten, ook van Marja,
    Sjoerd

• 07 Januari 2017 - 22:14

Oma Bakker:

wat een goed verslag weer van jullie en wat doen julloie veel al vele kilo s afgevallen zeker ? en dan met z n en drieen op de scouter te gek maar het is wel geweldig al wat jullioe zien en beleven we ziin alweer een week in het nieuwe jaar we hebben nu ook winter de wiel is dicht gevroren verder nog een fijne reis nog een gezegend nieuwjaar groeten en liefs van oma